GLOSS
Grafische duizendpoot met een voorliefde voor typografie

Het grafische vak is één grote speeltuin

Grafische duizendpoot met een voorliefde voor typografie

Al jong maakte Mieneke Manschot rond feestdagen themaboekjes voor haarzelf vol met verhalen, gedichten en tekeningen. Ze was nog maar acht jaar toen ze haar eigen kleding naaide, ronde witte kleedjes haakte en grote borduurwerken steekje voor steekje vorm gaf. Ze vulde al haar tijd naast school met creatief bezig zijn.

Begin jaren negentig volgde Mieneke de opleiding Grafisch Management aan het Grafisch Lyceum in Utrecht. Tijdens haar stage kwam ze terecht bij een lithografisch bedrijf, dat werkte voor de grotere reclamebureaus uit de Randstad die aan nog grotere merken werkten. Op de werkvloer stonden ook een aantal Apple Macintosh computers. “Al in mijn derde week stage mocht ik onder het toeziend oog van een collega zelf met de Mac aan de slag. Ik vond het geweldig en vroeg of ik na mijn ‘werktijd’ nog langer mocht blijven om meer te leren over de programma’s die daarop draaiden. Zo’n Mac voelde voor mij als een speeltuin. Binnen een week had ik de programma’s onder de knie en werd er voor mij een Mac gekocht. Zo kon ik volwaardig meewerken.”

Investeren van spaargeld
Het was een logische stap dat Mieneke bij dat bedrijf een baan kreeg aangeboden. Ze ging aan de slag binnen de ontwerpstudio om mee te werken aan uiteenlopende grafische producties. Het World Wide Web deed ook zijn intrede in de jaren negentig. “Ik kreeg de kans om mij te verdiepen in SQL en HTML. Al snel bouwde ik voor mijn werkgever websites. Ik besloot al mijn spaargeld in een Apple te steken, zodat ik na werktijd me hier verder in kon bekwamen,” vertelt Mieneke.

Doordat de vestiging in Utrecht begin deze eeuw werd opgeheven, besloot Mieneke om een eigen bedrijf te starten. “Ik voelde niet de behoefte om mee te verhuizen naar een andere vestiging. Utrecht had alle disciplines in huis, huisstijl, reclame, bladen, verpakkingen en noem maar op. Andere vestigingen hadden slechts één onderdeel daarvan in huis. Ik was ondertussen hoofd studio en juist de diversiteit in opdrachten vond ik erg aantrekkelijk. Grafisch ontwerp, digitalisering, project- en trafficmanagement kwam daarin samen. Meeverhuizen voelde voor mij als een stap terug.”

Van werknemer naar ondernemer
En zo zag StudioTof! in 2001 het licht. Door de stevige grafische basis die in loondienst was gelegd, heeft Mieneke geen dag zonder klanten gezeten. De digitalisering kwam verder op gang en samen met haar man stapten ze op de digitale trein die in hoge snelheid het grafische landschap op de kop zetten. Ze besloten om samen verder te bouwen aan StudioTof! Doordat ze de online ontwikkelingen op de voet hebben gevolgd, kunnen ze anno 2025 al hun klanten bedienen in simpelweg alles wat met communicatie te maken heeft. Of het nu een visitekaartje, een complete huisstijl met een website erbij, een beurstand of giveaway met een logo is, ze doen echt alles op het gebied van communicatie voor hun klanten. “We zeggen ook altijd tegen onze klanten: gooi maar gewoon over de schutting, we regelen het voor je. Je kunt ons zien als jouw interne studio, wij zijn jouw collega’s op afstand,” zegt Mieneke. “Elke dag is een feest om te mogen werken aan grote en kleine merken.”

Naast StudioTof! hebben ze ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in zakelijke kalenders. De laatste maanden van het jaar maken ze bureau-, driehoeks- en wandkalenders voor bedrijven en organisaties door heel Nederland en België. “De waarde van een kalender wordt vaak onderschat. Kijk maar eens naar grote merken, deze laten niet voor niets een kalender maken als relatiegeschenk. Zij weten dat het een heel sterk marketinginstrument is en geven ze in groten getale weg aan klanten en relaties.”

De naam StudioTof!
“Wij krijgen regelmatig de vraag “StudioTof!, wat een leuke naam. Waar komt de naam vandaan? Dat is simpel,” zegt Mieneke, “ik zei altijd wat een tof werk heb ik toch en dat zeg ik nog steeds.” Tof betekent ook nog eens goed in het Jiddisch. En dat is precies waar StudioTof! voor staat, kwalitatief goed maatwerk met oog voor detail en gevoel voor de klant!

Deel dit bericht!