GLOSS
Wat telt is het resultaat: problemen echt helpen oplossen

Praktisch, analytisch en maatschappelijk betrokken

Wat telt is het resultaat: problemen echt helpen oplossen

Voor Herma Hofmeijer draait leiderschap om oplossingen en tastbare resultaten Nieuwsgierigheid en analytisch denken helpen haar te begrijpen hoe problemen ontstaan, zodat ze haar organisatie kan aansturen om effectief bij te dragen aan een betere samenleving.

Ooit was Herma gemeenteraadslid in Amsterdam. “Zo lang wij deel waren van de coalitie, ging dat goed. Toen we daarna in de oppositie kwamen, merkte ik dat mij dat helemaal niet zinde. Ik ontdekte dat ik geen politicus ben. Het debat is voor mij niet interessant,” zegt Herma. Wat voor haar telt is het resultaat en hoe problemen worden opgelost.

Herma merkte dat ze erbij wilde zijn als de problemen gedefinieerd worden, zodat ze ook kan meedenken over de oplossingen. Bijvoorbeeld: als er vastgesteld wordt dat er een woon-
crisis is, hoe is dat dan gekomen? Herma: “Want als je weet hoe het is gekomen, kun je misschien van daaruit bedenken wat je moet doen om hem op te lossen. Dat is meestal niet zo simpel als politici soms voorstellen, maar wel veel interessanter.” En dat vindt ze bevredigender, want dan werk je echt aan de samenleving, aan idealen en aan een betere wereld. “En dan wil ik ook het resultaat zien: als we de oplossing uitvoeren, lost dat dan ook het probleem op? Kortom: ik ontdekte dat ik een bestuurder ben en geen politicus,” zegt ze.

Nieuwsgierig en betrokken
Herma haar belangrijkste eigenschappen zijn nieuwsgierigheid en haar analytisch vermogen. Ze is iedere keer als ze in een nieuwe organisatie komt, oprecht nieuwsgierig naar wat er in die organisatie gebeurt, wat de maatschappelijke context van die organisatie is en welke vraag er ligt voor haar als nieuwe bestuurder. “De informatie uit de eerste drie maanden, als ik met iedereen kennis maak, intern en extern, is de grondstof voor mijn verbondenheid aan de organisatie en voor de analyse van wat nodig is om de organisatie nog beter tot zijn recht te laten komen,” vertelt Herma. Daarbij merkt ze wel op dat het belangrijk is om te vertellen dat de organisatie nooit het doel is. Maatschappelijke organisaties zijn altijd een middel dat gericht is op een of meer maatschappelijke doelen. Dat is anders dan een onderneming.

Een maatschappelijk doel
Twee jaar geleden heeft ze een opleiding bedrijfskunde afgerond. In die opleiding waren bestaansrecht in termen van winst en de continuïteit van het bedrijf als motor voor dat bestaansrecht centraal gesteld als doel van de ondernemer. Dat geldt voor maatschappelijke organisaties anders: stel dat er in Dronten geen mensen meer zijn met schulden, dan kan MDF dat deel van MDF met een groot feest opheffen. Want dan is hun doel bereikt. “Helaas is dat doel nog ver weg. Dus leid ik MDF als een bedrijf in die zin dat we continuïteit nodig hebben om steeds opnieuw nieuwe mensen te kunnen helpen.”

Groei is geen doel voor MDF en ze hebben marketing lang niet nodig gevonden. Ze zijn niet in concurrentie, dus hebben geen reclame nodig, was de gedachte. Herma: “Of: wie ons nodig heeft, weet ons wel te vinden. Maar dat is niet echt waar. Hoe laagdrempelig wij zelf ook vinden dat we zijn, de drempel om hulp te vragen is hoog. En die drempel zit vaak in hun eigen hoofd, niet bij onze voordeur. Daarom hebben we marketing nodig.”

Veel mensen wachten lang met het vragen van hulp. Schaamte en schuldgevoel, of gewoon echt de weg niet weten, spelen hen parten. Daarom werkt MDF nu wel met marketing. De boodschap? Dat hulp vragen getuigt van gezond verstand. Dat het nooit te vroeg en nooit te laat is om hulp te vragen en dat hulpverleners niet oordelen. “Vooral bij schuldhulp merken we dat mensen denken dat zij niet alleen een schuld hebben, maar ook schuldig zijn. Met onze uitingen proberen we hen al voordat ze over de drempel komen te vertellen dat wij dat zo niet zien. In de hoop dat dit de drempel verlaagt,” vertelt Herma.

Bewuster leven
“Mijn kinderen vinden dat ik een workaholic ben. Misschien is dat ook wel zo. Toch houd ik ook balans in mijn leven.” Paar jaar geleden heeft Herma borstkanker gehad en is ze zich er meer dan daarvoor van bewust wat er allemaal nog meer belangrijk is in het leven. Ze heeft ook nooit meer het energieniveau teruggekregen dat ze daarvoor had. “Dus mijn lijf zegt nu gewoon stop en daar luister ik naar. Ik kan niet anders (meer).”

Blijven leren en inspireren
Herma haalt veel voldoening en energie uit opleidingen. Naast de HBO-opleiding bedrijfskunde heeft ze opleidingen gedaan rond filosofie (ze is socratisch gespreksleider) en veranderkunde. “Op die manier scherp ik mijn leiderschap en leer ik ook steeds weer nieuwe dingen over mezelf.”

Opladen en ontspannen doet ze door te wandelen en te koken. Ook houdt ze van lezen en vioolspelen, maar voor beide gunt ze zichzelf te weinig tijd. “Dat komt wel weer als ik met pensioen ben,” zegt ze lachend.

“Tenslotte vind ik het ook inspirerend om bij andere organisaties in de keuken te kijken, bijvoorbeeld in de functie van toezichthouder of -wat ik op dit moment de meest interessante bijbaan vind- als voorzitter van een klachtencommissie. Dergelijke activiteiten kosten weliswaar tijd, maar helpen ook relativeren, inspireren en geven een extra inzicht in wat er in de samenleving gebeurt.”

Deel dit bericht!

Categorie

MDF (Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland)
Herma Hofmeijer