GLOSS
Ondernemen met een sociaal hart

Durf klein te beginnen

Ondernemen met een sociaal hart

Eind 2020 stapte Mireille Jansen-Rakhorst in het schoonmaakbedrijf van haar partner. Samen bouwen ze aan een sociaal en mensgericht bedrijf waarin medewerkers écht gezien worden. “Succes is groei in mensen, niet alleen in cijfers.”

Mireille werkte jarenlang in de zorg, maar besloot eind 2020 volledig in te stappen in het schoonmaakbedrijf dat haar partner eerder begon. Zijn wens was duidelijk: schoonmaak op een eerlijke en menselijke manier doen. “Hij zag dat medewerkers vaak niet werden gewaardeerd. Dat kon anders,” vertelt ze.

Samen kozen ze voor een bedrijf met een sociaal hart. Ze werken onder meer met organisaties zoals Impact en Concern voor Werk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden. “We hebben korte lijnen met personeel en klanten. Goede communicatie en oprechte aandacht zijn voor ons de basis.”

Groei door durf en tegenslag
Het bedrijf groeide snel, maar de coronaperiode bracht grote uitdagingen. “Door zieke medewerkers en uitgestelde betalingen kwamen we financieel onder druk te staan. Toch leerden we juist toen om beter te sturen op structuur en gezondheid van het bedrijf.” De grootste stap kwam toen ze stopten met werken als onderaannemer en volledig zelfstandig verdergingen. “Dat was spannend, maar het gaf ons vrijheid en regie. Sindsdien zijn we gegroeid op onze eigen voorwaarden.”

Kracht van het team
Mireille benadrukt hoe belangrijk het is om de juiste mensen om je heen te hebben. “Je hoeft niet alles zelf te doen. Door een sterk team op te bouwen, houd je plezier in je werk.” Haar medewerkers zijn volgens haar het kloppend hart van het bedrijf. “Als iemand ziek is, spring ik zelf bij. Dat hoort erbij. Samen de schouders eronder, dat maakt ons sterk.”

Leren, vieren en vooruitkijken
“Leren en bijsturen hoort bij ondernemen,” zegt ze. “Ik heb geleerd om zakelijker te zijn, maar zonder mijn menselijkheid te verliezen.” Succes viert ze met haar team of gewoon met een dansje in de keuken. De toekomst ziet ze positief. “Over vijf jaar hopen we rond de zestig medewerkers te hebben en volledig elektrisch te rijden. Maar het belangrijkste blijft: trouw blijven aan onze waarden.”

Deel dit bericht!